Ideeën

Voor mijn scriptie ga ik de wereld rond mijn werk bekijken, bestuderen en beschrijven. Ik bouw als het ware een netwerk rond mijzelf, waarin ik mezelf kan herkennen, waar ik inspiratie vind en waar ik door word uitgedaagd.
'Keuzevrijheid' wordt hiervoor de werktitel. Keuzevrijheid omdat dat hetgeen is waar ik me zo overdreven bewust van ben. Misschien gaat zelfs mijn werk daar wel over: de spanning tussen het over geven aan en het verzet.
Ook kan 'keuzevrijheid' letterlijk vorm krijgen in de scriptie. Niet een verhaal dat je van voor naar achter hoeft te lezen. Meer een reis met verschillende mogelijkheden. Het lijkt mij een spannend idee om de scriptie op een andere manier vorm te geven dan van a tot z. Een inspiratie hierbij is het boekje 'Duizend Dingen Achter Deuren' van Joke van Leeuwen, dat ik denk ik heb gelezen op mijn 7e ofzo.
Het zou bijvooreeld wel tof zijn om een DVD onderdeel te laten zijn van de scriptie met daarop allerlei beeldmateriaal. In de scriptie kan ik dan verwijzen naar die DVD, maar ik kan ook verwijzen naar de reële omgeving van de lezer. Bijvoorbeeld: Doe de dichtstbijzijnde lamp aan of uit.
Natuurlijk naar aanleiding van de tekst in de scriptie, niet zomaar een opdrachtje.
Ik zou zelfs voorwerpen kunnen 'leveren' waar de lezer dingen mee moet doen. Maar misschien gaat dat wel te ver. Ik vind het in ieder geval wel een interessant idee om de lezer op een of andere manier actief te betrekken bij mijn verhaal en hem/haar direct aan te spreken. Het verhaal komt zo meer tot leven en komt los van het 'boek'.

No comments: