Scriptieonderwerpen

LOVE LIGHT LOVE
Over de aantrekkingskracht van licht. Ieder mens voelt zich aangetrokken tot licht.
Licht bepaald alles. Licht fascineert. Duister fascineert. Kaarsjes, kerstbomen, vuurwerk, skylines, vuurvliegjes, alles wat glinstert, tv, bioscopen, drive-ins, verlichte ramen, flats… Zelf zou ik ‘later’ mijn tuin willen volleggen met glitterasfalt. Licht betoverd mensen. Natuurlijk, zonder licht geen leven, blablabla. Maar ik bedoel het niet zo semi-filosofisch. Het gaat mij om die pure, oncontroleerbare aantrekkingskracht. Voor mensen zijn lichtjes wat bloemen voor bijtjes zijn. We zijn een mot bij een spaarlamp in de nacht. Pats.
Hoe komt dit en hoe zie je dat terug / kun je dat gebruiken in de beeldende kunst?
Culturele / sociologische aspecten van kracht van licht voor mensen. Historische / biologische aspecten van de kracht van licht voor mensen.
FASCINEREND!
Waarom zijn mensen geneigd tegen andere mensen op te kijken? Waar komt verafgoding vandaan? Idolen? Waarom zoeken mensen altijd naar ‘beter dan zichzelf’? Mooier? Groener?
Waar geloven mensen in? Wat zijn massale fascinaties?
Moet je hier als kunstenaar op inspelen? Moet je er misbruik van maken? (tautologie)

ARTIFICIAL LIFE / LOOK DADDY, I AM AN ARTIST!
Wat is de plek van de kunstenaar in onze samenleving? Wat betekent het om kunstenaar te zijn? Houdt de kunst alleen zichzelf in stand? Hoe staat het met het geloof in de kunst? Een zoektocht naar de hogere waarden in het leven. Naar de ware kunstenaar?
Evt. te gebruiken:
De zeven deugden:
1. Prudentia (Voorzichtigheid, verstandigheid, wijsheid)
2. Iustitia (Rechtvaardigheid, rechtgeschapenheid)
3. Temperantia (Gematigdheid, matigheid, zelfbeheersing)
4. Fortitudo (Moed, sterkte)
5. Fides (Geloof)
6. Spes (Hoop)
7. Caritas (Naastenliefde, liefde)

DO YOU SEE WHAT I SEE
Communicatie van beeld. Hoe duidelijk moeten de bedoelingen van de kunstenaar zijn in het werk? Wat communiceert wel en niet, voor wie…
ALLUSIE
Illusie – Anti-illusie
Wat bevat meer waarheid? Waar moet ik als kunstenaar naar streven? Illusie wekken of illusies kapot maken? Waar sta ik?

SCREENLESS / OFF SCREEN
Over letterlijk grensoverschrijdende videokunst. Hoe manifesteert videobeeld buiten het doek of het scherm?
NO LOOPS
Over de tijdspanne in videokunst. Waarom lijkt een verhaal met ontwikkeling in de tijd (narratief verhaal) ‘not done’ in de videokunst? Door wie is het wel gedaan? Hoe onderscheidt videokunst zich dan nog van de ‘normale’ film? Kun je een narratieve kunstfilm maken? Wat is de definitie van een ‘kunstfilm’?

No comments: