Misschien vond het schandelijkste experiment plaats in 1998, toen Coca-Cola een prijsvraag uitschreef en een aantal scholen vroeg een strategie te verzinnen om waardebonnen voor Coca-Cola onder de leerlingen te verspreiden. De school die de beste reclamestrategie bedacht, zou vijfhonderd dollar winnen.
Greenbriar High School in Evens te Georgia, nam de prijsvraag buitengewoon serieus en riep eind maart een officiĆ«le Coke-dag uit, waarop alle leerlingen in Coca-Cola T-shirts op school verschenen, voor een foto poseerden in een formatie die de letters C-o-k-e spelde, lessen bijwoonden die door managers van Coca-Cola werden gegeven en alles leerden over het donkere, sprankelende drankje wat er maar te leren viel. Het was een stukje van de merkenhemel, totdat de directrice van de school er lucht van kreeg dat ene Mike Cameron, een oudere leerling van negentien, op school was gekomen met een T-shirt met het logo van Pepsi als daad van weerzinwekkende opstandigheid. Voor dat vergrijp werd hij onmiddellijk geschorst. ‘Ik weet dat het akelig klinkt: “Leerling geschorst vanwege het dragen van een Pepsi-shirt op Coke-dag.”’ Zei de directrice Gloria Hamilton. ‘Het zou best aanvaardbaar zijn geweest (…) als het om een interne aangelegenheid ging, maar de regionale directeur van Coke was aanwezig en er waren mensen helemaal uit Atlanta gekomen om voor ons als gastdocenten op te treden. Deze leerlingen wisten dat we gasten hadden.’
Uit: No Logo, Naomi Klein

No comments: